Et kig i spåkuglen: Hvordan ser fremtidens detailmarked ud?

I rapporten "Prepare Yourself for the Future of Retail" analyserer en af verdens største ejendomsmæglervirksomheder, Jones Lang LaSalle (JLL), mulige scenarier for fremtidens detailhandel. Rapporten peger på, at AI, augmented reality (AR), robotter, integrerede byrum og bæredygtighed vil definere fremtidens forbrugeradfærd og kundeoplevelser. Ifølge JLLs danske samarbejdspartner, EDC Poul Erik Bech, er flere af tendenserne allerede kommet til Danmark – og endnu flere kan være på vej.

At forudsige detailhandlens fremtid har gennem tiden vist sig at være en svær øvelse. Alligevel er det netop den udfordring, JLL kaster sig over i “Prepare Yourself for the Future of Retail”. Rapporten bygger på interviews og workshops fra deres Future Vision Program samt national indsigt fra deres internationale samarbejdspartnere. Helle Nielsen Ziersen, Head of EDC International Poul Erik Bech, som er JLLs danske samarbejdspartner, fortæller:

”Droner og robotter vil spille en stadig større rolle i detailbranchen. Robotteknologi er ofte en dyr investering, men sænker de faste omkostninger på den lange bane. Amerikanske Walmart har udviklet et koncept i Dallas, hvor kunder inden for 15 km kan få dagligvarer leveret med drone i stedet for med bud. Starship Technologies har også haft succes med automatiseret levering, hvor sekshjulede robotter har distribueret mere end 6 mio. pakker i bl.a. USA, Storbritannien og Finland. I Asien drives flere restauranter helt uden menneskelig arbejdskraft – her laver robotter maden, serverer for gæsterne og tager opvasken. I Danmark og Europa er vi mere tilbageholdende med fuld automatisering, da gæsterne stadig vægter den personlige service højt. Men i fremtiden vil vi se robotter varetage flere af de praktiske funktioner, som ikke er i direkte kontakt med kunderne.”

Hybrid shopping
Også hybrid shopping er blevet populært. Frank Heskjær, Head of Retail hos EDC Poul Erik Bech Aarhus, fortæller:

”To ud af tre danske detailkunder foretager deres research online inden de besøger den fysiske butik. Flere kendte detailbrands har derfor foretaget store investeringer i den nyeste teknologi inden for AI og Augmented Reality (AR), som er med til at personliggøre og optimere kunderejsen. H&M og Zara har fx eksperimenteret med AI-assistenter og digitale tvillinger, som gør det muligt at måle kundernes kropstype, tracke deres købspræferencer, præsentere dem for tøjforslag, og endda prøve tøjet virtuelt hjemmefra, så de kan spare tid, når de besøger den fysiske butik. Også Matas, Søstrene Grene og Salling Group har taget store skridt på AI-fronten. Bl.a. testede Matas deres AI-agent i butikkerne i Aarhus, København, Odense, Aalborg og Horsens, som hjalp medarbejderne med at navigere i varekataloget, så de kunne give kunderne en bedre service.”

Flere integrerede byrum på vej
Butikker vil fremover i mindre grad være samlet i store detailområder og shoppingcentre – og i højere grad integreres i lokalmiljøerne. En tendens, Thomas Høegh Mogensen, kunde- og relationsdirektør i EDC Projekt Poul Erik Bech, der arbejder med rigtig mange projektsalg og -udlejninger i hele Danmark, genkender:

”I større projekter med mange boliger eller i tætbefolkede områder – primært Storkøbenhavn – etableres ofte detailbutikker i stueplan. Det giver ikke kun beboerne en praktisk værdi, men tilføjer også en masse liv og dynamik til lokalmiljøet, og for butikkerne betyder det ofte, at de får en loyal kundebase og kender mange af de personer, der handler hos dem. Et godt eksempel er Rødovre Port med 534 boliger, hvor vi stod for førstegangsudlejningen og stadig står for genudlejningen af boliger. Her er bl.a. Normal, Lagkagehuset, Spar mv. at finde midt i bybilledet. Også Coop Byen i Albertslund – hvor vi er ved at starte udlejning af 349 boliger op – vil over de næste år udvikle sig til en livlig bydel med boliger og detailforretninger liggende side om side. I planlægningsfasen fylder det også mere, og i forbindelse med nye projekter og byggeretter har flere ejendomsaktører skærpet deres fokus på, at detaildelen skal være løst, før et projekt kan godkendes og realiseres.”

Endnu mere bæredygtighed
Forbrugerne vil også stille endnu større krav til detailvirksomhedernes indsats inden for bæredygtighed. Det gælder både værdikæden, produkttiltag og ikke mindst valg af lokale. Joseph Alberti, Head of Research hos EDC Poul Erik Bech, beretter:

“JLL´s tal viser, at 79% af forbrugerne mener, at virksomheder skal bidrage positivt til lokalsamfundet, de er en del af. Valget af lokaler og ejendomme spiller en vigtig rolle, da ca. 60% af CO2-udledningen i byer stammer fra bygninger. Vores årlige forventningsundersøgelse viser dog, at ejere og lejere i den danske detailbranche fortsat har forskellige holdninger. Kun 45% af investorerne tror, at lejerne er villige til at betale mere for et bæredygtigt lejemål – men tallene viser også, at hele 64% af lejerne, gerne betaler ekstra for et bæredygtigt lokale. Investorer bør derfor overveje at energioptimere deres detailejendomme. Det kan øge lejeindtægten, sænke omkostningerne og pynter samtidig på både ejer og lejers ESG-tal.”

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fremtidens detailhandel – 5 nøgletrends

  1. Hybrid shopping og teknologi på kunderejsen
    AI og AR (Augmented Reality) vil revolutionere shoppingoplevelsen. Digitale tvillinger, AI-stylet tøjvalg og virtuelle prøverum kan gøre shopping både hurtigere og mere personlig – også i Danmark, hvor 2 ud af 3 detailkunder allerede researcher online.
  2. Robotter og droner rykker ind
    Automatisering vinder frem – især uden for Danmark. Eksempler fra Walmart og Starship Technologies viser, hvordan droner og robotter kan håndtere alt fra levering til madlavning. I Danmark vil robotter først og fremmest overtage praktiske opgaver bag kulissen.
  3. Detailhandel integreres i bylivet
    Fremtidens butikker vil i højere grad være en naturlig del af boligområderne – i stueetager og som en aktiv del af bymiljøet. Projekter som Rødovre Port og Coop Byen illustrerer denne udvikling.
  4. Bæredygtighed som konkurrenceparameter
    Forbrugerne forventer, at detailvirksomheder bidrager til lokalsamfund og reducerer klimaaftryk – også gennem valg af bæredygtige lokaler. Der er dog et gab mellem ejere og lejere ift. villigheden til at betale ekstra for grønne løsninger.
  5. Mere lokal forankring og fællesskab
    Detailhandlen bevæger sig væk fra store centre og tættere på forbrugerne – både fysisk og værdimæssigt. Det handler om at være en del af et lokalt fællesskab, ikke kun at sælge varer.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Følg udviklingen på detailejendomsmarkedet med Detail Fokus.

Helle Nielsen Ziersen

Partner, Director, Head of International Relations, MRICS, MDE
Telefon: 58588717
Mobil: 40999946
E-mail: hni@edc.dk

Frank Heskjær

Head of Retail
Telefon: 58587879
Mobil: 53307374
E-mail: fth@edc.dk

Joseph Alberti

Head of Research
Telefon: 58587467
Mobil: 51150140
E-mail: joal@edc.dk

Thomas Høeg Mogensen

Kunde- og relationsdirektør, ejendomsmægler, MDE
Telefon: 58587033
Mobil: 25335522
E-mail: thm@edc.dk